Large naslovna

Sigurno vam je, dok ste plaćali mjesečnu pretplatu na Netflix, kroz glavu prošla misao o tome koje basnoslovne iznose Netflix i njemu slične streaming platforme zarađuju. Jeste li ikad razmišljali o tome koliki dio te zarade ide piscima vaših najdražih serija?

 

„Ako uživate u slobodnom vikendu, zahvalite sindikatima i radnicima koji su se za njega izborili. Ako se nakon napornog dana opuštate uživanjem u seriji ili filmu, zahvalite piscima i scenaristima koji su ih napisali“, jedan je od tvitova podrške holivudskim piscima i scenaristima koji štrajkaju već gotovo mjesec dana.

Početkom svibnja, točnije 2.5., Udruženje američkih scenarista (Writers Guild of America, W.G.A.) iniciralo je štrajk nakon što su propali pregovori za poštenu plaću, pravednu kompenzaciju i reguliranje streaming platformi. W.G.A. je sindikat koji predstavlja tisuće pisaca i scenarista televizijskih serija i filmova. Većina (filmske) proizvodnje stala je, a štrajkom je završen i 15-godišnji “mir” između industrije, tj. filmskih i scenarističkih studija, i pisaca. Naime, ovo je prvi štrajk od studenog 2007. godine - kada su članovi W.G.A.-a štrajkali 100 dana, do veljače 2008. godine. 

Budući da je ova industrija posložena tako da se snimanje i produkcija filmova i serija planira puno unaprijed, strastveni gledatelji neće odmah osjetiti posljedice štrajka. No, neki programi poput noćnih emisija kao što su Saturday Night Live ili The Daily Show posljedice štrajka osjetit će odmah jer se oni pišu u vrlo kratkom roku kako bi ostali aktualni i referirali se na dnevno-političke događaje. Ono na što gledatelji uvijek mogu računati i što će ostati neokrhnuto i spremno za konzumiranje je reality program za koji scenaristi nisu potrebni u tolikoj mjeri.

Zašto pisci štrajkaju?

Kako piše New York Times, svake tri godine ogranci Udruženja američkih pisaca sa zapadne i istočne obale sudjeluju u pregovorima u kojima predstavljaju ukupno 11.500 filmskih i televizijskih pisaca. Cilj je zajedničkim snagama ispregovarati novi ugovor s najvećim holivudskim studijima. Proteklih desetljeća televizijska proizvodnja rasla je, studiji i medijske tvrtke svoj su kapital ulagale u streaming, ali pisci i scenaristi sve teže žive. Štrajkaši tvrde da su njihove zarade u najmanju ruku stagnirale. Vođe W.G.A.-a ističu da je način na koji je trenutačni sustav posložen jako loš, a da se u pregovorima radi o samom „opstanku pisanja kao profesije“.

Tenzije između filmskih studija i pisaca traju desetljećima i nisu ništa novo. Pisci i scenaristi su se tako često žalili da se osjećaju kao radnici drugog reda, posebno u usporedbi s plaćama i uvjetima koje imaju glumci/ce i redatelji/ce.

Za pregovaračkim stolom raspravlja se o više tema i problema, a jedna od njih je i umjetna inteligencija (UI) i problemi koji će s njom doći. Međutim, pravedna plaća i kompenzacija za rad najvažnija je tema pregovora. Pisci tvrde kako su platforme za streaming urušile njihove uvjete rada, kao i plaće. Većina serija koje se rade za streaming platforme imaju od oko osam do 12 epizoda po sezoni, dok se za klasične televizijske serije radilo oko 20 epizoda po sezoni. Pisce zanima i povećanje financijske kompenzacije za ono što bismo mogli prevesti kao tantijeme (eng. residual pay), što je zapravo kompenzacija za ponovna prikazivanja serija (eng. reruns), jer tvrde kako je to dio prihoda od životne važnosti. Štrajk su podržali brojni radnici i zvijezde u filmskoj industriji - David Simon, Mandy Patinkin, Jennifer Coolidge, Jason Sudeikis…

Gotovo jednoglasna odluka o stupanju u štrajk

W.G.A. na svojim stranicama piše kako bi njihovi zahtjevi Savez filmskih i televizijskih producenata (Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP) koštali 429 milijuna američkih dolara godišnje, od čega bi 343 milijuna platilo osam najvećih poslodavaca - Disney, Netflix, Warner Bros. Discovery, Paramount Global, NBC Universal, Amazon, Sony i Apple. "Ove kompanije su na radu pisaca zaradile milijarde dolara i svojim ulagačima svaki kvartal govore o važnosti scenarističkog sadržaja. No sada riskiraju velika ometanja (radnog procesa, op.a.) u predstojećim tjednima i mjesecima koji će u konačnici koštati puno više od onoga što bi platili da su pristali na naše uvjete", piše W.G.A.



Budući da poslodavci nisu pristali na uvjete sindikata, sredinom travnja je više od 9.000 pisaca i scenarista, članova i članica W.G.A.-a glasalo je za štrajk. I to gotovo jednoglasno. Uz industrijske akcije članovi W.G.A.-a se diče i poprilično dugotrajnim štrajkovima. Osim onog iz 2007. koji je trajao 100 dana, diče se i štrajkom iz 1988. godine – trajao puna 153 dana. Sada su spremni štrajkati „dok ne postignemo dogovor koji nam je potreban kako bismo osigurali da je pisanje održiva profesija“, kako je kazao Chris Keyser iz pregovaračkog odbora.

Mini-sobe u kojima pisci ne mogu rasti i razvijati se

Sindikat upozorava na još jedan problem, a to je taj tzv. „mini-soba“ (eng. mini-room). Ne postoji jedna određena definicija ili opis ”mini-sobe”. Ona zapravo označava grupu pisaca koje studio zaposlio da napišu seriju prije nego ona krene u produkciju ili prije nego je nekoj emisiji ili seriji dano “zeleno svjetlo” da će produkcija zaista krenuti.

No, budući da to nije formalna “scenaristička soba” (eng. writers' room), studiji to koriste kao izliku da radnike plaćaju manje. Pisci u ”mini-sobama” su nekada zaposleni na izrazito kratke periode od desetak tjedana, a nakon toga moraju pronaći novi posao.

Uz ekonomski aspekt problema, postoji još jedan. Neki ističu da su “scenarističke sobe” način na koji se pisci uče zanatu – pisanju scenarija, uređivanju teksta, radu s glumcima, ali i nekim specijaliziranijim poslovima poput dizajna seta i miksanja zvuka. Dakle, mjesto gdje su se učili zanatu. S pojavom “mini-soba” gdje se pisce “otkantava” nakon deset ili 12 tjedana rada, mnogi mladi pisci zapravo ne dobivaju priliku da se uče zanatu jer ne vide sami proces produkcije serije. 

Kuknjava studija strateški krene svake tri godine prije pregovora

Sindikati tvrde da su kompanije i studiji stvorili ekonomiju gaža u radnoj snazi pisaca koja je sindikalno organizirana. Studiji s druge strane smatraju kako nije vrijeme za velike promjene u načinu kako se pisce plaća i nude dodatnih 86 milijuna dolara godišnje. Čak i Netflix gubi pretplatnike, kažu studiji, pa dodaju i to da im se ne smiješi velika zarada od oglašivača, da profit pada i da im je budućnost, ako je vjerovati njihovim riječima, tmurna. W.G.A. napada kontraargumentom: kažu da studiji i kompanije svake tri godine, taman pred pregovore, krenu kukati kako im loše ide. Prema njihovim izračunima, zarada industrije narasla je s pet milijardi američkih dolara u 2000. godini do 28-30 milijardi u razdoblju od 2017. do 2021. godine. Potrošnja gledatelja na originalni sadržaj koji se streama narasla je s pet milijardi u 2019. na 19 milijardi u 2023. godini. Većina toga otpada na Netflix, koji je u 2021. prijavio šest milijardi dolara zarade od poslovnih aktivnosti i 5,6 milijardi u 2022. godini.

I dok veliki studiji i kompanije kukaju kako profit pada ili stagnira, a iza leđa u džepove spremaju pozamašne iznose, brojni upućeni ističu da nisu samo pisci i scenaristi ti koji će nastradati. Naime, stao je i cijeli niz “pomoćnih” industrija koji se formirao oko filmske – vozači, kostimografi, stolari, čistači kostima, ljudi zaduženi za catering... Prijašnji štrajkovi pokazuju da se W.G.A. ne libi dugo štrajkati. Gledatelji će za to vrijeme ili spustiti zaslon kompjutera ili se okrenuti reprizama starih serija. Pitanje je samo – tko će to platiti. I tko će napisati iduću sezonu White Lotusa.


Objavu ovog teksta podržala je Zaklada Rosa Luxemburg – Southeast Europe sredstvima Ministarstva za vanjske poslove Savezne Republike Njemačke.

Izvor naslovne fotografije: WGAW/Radnička prava
Tekst napisala:

Matea Grgurinović




    Preporučite članak: