Large naslovna

Holivudskim piscima i scenaristima koji su u štrajku od svibnja pridružili su se i glumci, plesači, pjevači, kaskaderi i ostali radnici u industriji. Piše Matea Grgurinović.

 

Izgleda da ćemo za najnovije sezone omiljenih američkih serija ipak morati još pričekati jer se štrajka pisaca i scenarista u Americi nastavlja. Kao što smo na Radničkim pravima već pisali krajem svibnja, početkom tog mjeseca, točnije 2.5, Udruženje američkih scenarista (Writers Guild of America; WGA) iniciralo je štrajk nakon što su propali pregovori za poštenu plaću, pravednu kompenzaciju i reguliranje streaming platformi.

WGA je sindikat koji predstavlja tisuće pisaca i scenarista televizijskih serija i filmova. Većina (filmske) proizvodnje stala je, a štrajkom je završen i 15-godišnji “mir” između industrije, tj. filmskih i scenarističkih studija, i pisaca. Naime, ovo je prvi štrajk od studenog 2007. godine – kada su članovi WGA-a štrajkali 100 dana.

Štrajk se nastavlja

Iako su se holivudske glavešine nadale da će štrajk završiti u kolovozu, on još uvijek traje. Kada smo u svibnju izvještavali o njemu, posljedice štrajka mi, gledatelji, još nismo osjetili, s obzirom na to da ta industrija funkcionira tako da se snimanje i produkcija serija i filmova planira mjesecima, ako ne godinama unaprijed. No, budući da dogovor još nije postignut, vrlo je izvjesno da su jedino što ćemo u bliskoj budućnosti gledati reprize omiljenih serija. I iako sada, četiri mjeseca kasnije, gledatelji još uvijek ne osjećaju posljedice štrajka, za pisce i scenariste, glumce i glumice te tisuće i tisuće povezanih industrija i radnika/ca on je itekako stvaran. 

Štrajk je pokrenut zbog stagniranja plaća pisaca i scenarista proteklih desetljeća; štrajkaši zahtijevaju pravedne plaće i pravednu kompenzaciju za rad, a imaju još jedan bitan zahtjev – regulaciju primjene umjetne inteligencije u industriji jer ona već prijeti njihovim poslovima (ali ne samo njima, već i glumcima).

Foto: Wikimedia


U kolovozu su studiji i vodstvo WGA-a sjeli za pregovarački stol, ali dogovor nije postignut. Vodstvo sindikata odbilo je ponudu koju je za pregovaračkim stolom iznio Savez filmskih i televizijskih producenata (Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP), organizacija koja pregovara u ime studija. Predstavnici AMPTP-a nadali su se da će njihovi prijedlozi poslužiti kao početna točka u pregovorima, ali su se prevarili. AMPTP je potom, kako prenose američki mediji, javno objavio ponudu – toliko je bio siguran da je dobra. Neki smatraju da su predstavnici AMPTP-a to napravili u nadi da će time unijeti sjeme razdora među štrajkaše. Nadali su se možda da će se članstvo pobuniti protiv vodstva i glasati da se štrajk prekine i uvjeti prihvate. Međutim, “zaradili” su samo još jedan javni, medijski ukor sindikata jer se članstvo nije pokolebalo. 

I glumci i glumice štrajkaju

I dok vodstvo WGA-a i studiji čekaju da druga strana povuče idući potez, štrajk ima velike posljedice po brojne radnike u drugim industrijama koje ovise o holivudskoj industriji zabave, ali i na same glumce/ice i pisce. Tope se štrajkački fondovi, radnici i radnice žive od ušteđevine (ako ju imaju), mnogi su izgubili zdravstveno osiguranje.

Tako je, recimo, glumac Billy Porter izjavio kako je prisiljen prodati kuću zbog nagomilanih troškova zbog štrajka. A on je poznati glumac. Porter je kazao medijima kako ljudi imaju pogrešno shvaćanje koliko novaca glumci imaju i da pretpostavljaju kako oni imaju dovoljno sredstava da prežive štrajk, a da pritom ne promijene puno svoje životne navike. On je “već na rubu gladi”, prenosi CBS News. "Život umjetnika se, dok ne zaradiš jebene pare, koje još uvijek nisi zaradio, svodi na to da se živi od plaće do plaće. Trebao sam glumiti u novom filmu i u novoj seriji koja je trebala početi u rujnu. Ništa od toga se nije ostvarilo”, kazao je Porter.

I on je skrenuo pozornost na pitanja tantijema, iznosa kojeg autori dobivaju zbog repriziranja filmova i serija, koji je još jedan razlog zašto su pisci u štrajku. Iznosi koji se dobivaju od tantijema zbog streaming platformi tijekom godina drastično su pali.

Foto: Wikimedia


U srpnju su i članovi sindikata Sag-Aftra, koji predstavlja medijske radnike, glumce, plesače, pjevače, kaskadere i dublere, nakon neuspjelih pregovora također stupili u štrajk. Sag-Aftra predstavlja oko 160.000 članova, dok WGA predstavlja oko 11.500 članova, tako da štrajk ova dva sindikata koji se vremenski preklopio predstavlja jedan od najvećih radnih prekida u povijesti Hollywooda. Budući da su članovi tog sindikata i glumci, to znači da zbog štrajka ne sudjeluju ni na promocijama filmova, ni na filmskim festivalima, uz neke iznimke.

I drugi radnici na udaru

No, na udaru su i drugi radnici, na koje ne bismo odmah pomislili kada čujemo “štrajk u Hollywoodu”. Primjerice, zbog štrajka oko 15.000 članova jednog od najvećih sindikata u SAD-u, Međunarodnog bratstva vozača kamiona (International Brotherhood of Teamsters) mjesecima ne radi. Oko 20 posto ekonomije Los Angelesa vezano je uz industriju zabave i s njom povezane industrije, a više od 700.000 ljudi radi u holivudskoj industriji zabave.

Prema procjenama CNN Businessa, štrajk još uvijek nije završio, a ako se nešto ne promijeni u idućih nekoliko tjedana, postoji vrlo realna šansa da će filmska i serijska produkcija krenuti tek iduće godine te da će štrajkaši i božićne i novogodišnje praznike dočekati bez posla.

Brojni filmski radnici koji nisu u štrajku direktno su pogođeni njime. LA Times tako piše o dekoraterima setova koji su također mjesecima bez posla jer se ništa ne snima. Recimo, zbog povezanosti Hollywooda i mode, bez posla ostaju brojni radnici – od stilista (posebno onih koji rade stiliziranja za crveni tepih) do kostimografa. Posao su izgubile i firme koje se bave kemijskim čišćenjem odjeće, vozači, zaštitari…

Međutim, iako su mnogi od njih izgubili zdravstveno osiguranje jer je ono povezano sa zaposlenjem, žive od ušteđevine i razmišljaju čak i o prodaji memorabilija ili promjeni posla dok traje štrajk – odbijaju biti štrajkolomci jer znaju da će se ono za što se bore pisci i glumci, tj. bolji uvjeti rada u branši, odraziti i na njih. 

Za sada zajednica i javnost snažno podržavaju štrajk, bez obzira na tektonske promjene koje je unio u industriju i živote ljudi. Iako je u početku štrajk predstavljen uglavnom kao “borba” između privilegiranih i bogatih glumaca i studija, percepcija je promijenjena. Ako to prije nije bio slučaj, sada je jasno da se ispod percipirane glamuroznosti većina glumaca i pisaca svaki dan bore za preživljavanje kao i svi ostali. 


Objavu ovog teksta podržala je Zaklada Rosa Luxemburg – Southeast Europe sredstvima Ministarstva za vanjske poslove Savezne Republike Njemačke.

Naslovna fotografija: Fabebk/Radnička prava
Tekst napisala:

Matea Grgurinović




    Preporučite članak: