Large naslovna

Nakon 150 dana provedenih u štrajku Udruženje američkih scenarista i Savez filmskih i televizijskih producenata postigli su preliminarni sporazum koji bi trebao osigurati zaštitu u jačanje radnih prava scenarista i pisaca. Međutim, borbu za svoja prava kroz štrajk nastavlja najveći sindikat glumaca i drugih radnika u filmskoj industriji. O radničkim nemirima usred blještavila Hollywooda izvještava Matea Grgurinović.

 

Nakon što su gotovo 150 dana proveli u štrajku, televizijski i filmski pisci i scenaristi vraćaju se na posao! Prošli su tjedan iz Udruženja američkih scenarista (Writers Guild of America; WGA), objavili da su tri interna odbora Udruženja jednoglasno odlučila završiti štrajk koji je počeo početkom svibnja, nakon što su propali pregovori za poštenu plaću, pravednu kompenzaciju za rad i reguliranje streaming platformi, o čemu su Radnička prava već pisala.

Podsjetimo, WGA je sindikat koji predstavlja više od jedanaest tisuća i petsto pisaca i scenarista televizijskih serija i filmova. Većina (filmske) proizvodnje tijekom štrajka bila je stala, a njime je završen i 15-godišnji “mir” između industrije, tj. filmskih i scenarističkih studija, i pisaca. Naime, ovo je bio prvi štrajk od studenog 2007. godine. Tada su članovi WGA-a štrajkali 100 dana.

Recentni štrajk je pokrenut zbog stagniranja plaća pisaca i scenarista proteklih desetljeća; štrajkaši su tražili pravedne plaće i pravednu kompenzaciju za rad, a imali su još jedan bitan zahtjev – regulaciju primjene umjetne inteligencije u industriji jer ona već prijeti njihovim poslovima (ali ne samo njima, već i glumcima). Štrajkalo se i zbog pitanja tantijema, iznosa kojeg autori dobivaju zbog repriziranja filmova i serija, budući da su iznosi koji se dobivaju od tantijema zbog streaming platformi tijekom godina drastično pali.

Preliminarni sporazum

WGA je preliminarni sporazum, koji je dogovoren sa Savezom filmskih i televizijskih producenata (Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP), organizacijom koja je pregovarala u ime studija, poslao članstvu na ratifikaciju, a očekuje se da će ga ono i prihvatiti.

WGA i AMPTP preliminarni sporazum dogovorili su sredinom rujna nakon mjeseci pregovora i odugovlačenja od strane studija. I dok je vodstvo udruženja dogovor nazvalo „iznimnim“, studiji su sporazum odbila komentirati. Vodstvo WGA-a također je javno objavilo preliminarni sporazum te iako WGA nije dobio sve što je tražio, sporazum vide kao pobjedu.

Prema sporazumu tantijeme od streamanja u državama izvan SAD-a rast će za 76 posto, a pisci i scenaristi će i po prvi put od streaming platformi dobiti bonus koji će se temeljiti na postotku aktivnih pretplatnika. Kako pišu mediji, sindikat je tražio da se uspostavi sustav bonusa putem kojeg će se nagrađivati serije i programi koji postanu hitovi među gledateljima.

Foto: Pexels

 

Postignut je dogovor o minimalnom broju scenarista

Postignut je dogovor i oko pitanja minimalnog broja scenarista koji moraju biti zaposleni na televizijskim serijama. Tako će za prvu sezonu televizijske serije koja će trajati 20 epizoda ili duže, studiji morati zaposliti minimalno tri pisca-producenta, a minimalni broj radnika za svaku iduću sezonu bit će povezan s brojem sezona.

Podsjetimo, tijekom štrajka i sindikat i pisci i scenaristi podsjećali su na problem tzv. „mini-soba“ (eng. mini-room). Ne postoji jedna određena definicija ili opis ”mini-sobe”. Ona zapravo označava grupu pisaca koje studio zaposlio da napišu seriju prije nego ona krene u produkciju ili prije nego je nekoj emisiji ili seriji dano “zeleno svjetlo” da će produkcija zaista krenuti. No, budući da to nije formalna “scenaristička soba” (eng. writers' room), studiji to koriste kao izliku da radnike plaćaju manje. Pisci u ”mini-sobama” nekad su bili zaposleni na izrazito kratke periode od desetak tjedana, a nakon toga su morali pronaći novi posao, budući da im nastavak posla nije garantiran čak i ako serija bude prihvaćena. Iako “mini-sobe” nisu ukinute, u sporazum je uvršten minimalni broj pisaca koje studiji u njima moraju zaposlit. WGA je u pregovorima tražio da taj broj bude šest pisaca.

Kako piše New York Times, iz WGA-a procjenjuje da će ustupci koje je sindikat izborio godišnje radnicima donijeti ukupno povećanje prihoda od 233 milijuna dolara godišnje. Kada su pregovori započeli, sindikat je tražio povećanja u iznosu od 429 milijuna dolara godišnje, dok su studiji nudili 86 milijuna.

Pitanje korištenja umjetne inteligencije

Što se tiče umjetne inteligencije (UI), sindikat je pristao da studiji mogu koristiti filmske i televizijske scenarije koje već posjeduju kako bi poboljšali UI alate i koristili ih za eksperimentiranje. Međutim, u sporazumu se navodi kako studiji garantiraju da UI tehnologija neće naštetiti pravima i kompenzaciji koju scenaristi imaju te studiji ne mogu koristiti UI alate za prepravljanje originalnog scenarističkog materijala. Uz sve to, ne mogu prisiliti scenariste da koriste UI alate za pomoć pri radu i pisanju scenarija.

Foto: Wikimedia Commons 



Kako piše Guardian, u sporazumu se također navodi da studiji ne mogu koristiti UI kako bi pisali scenarije ili uređivali postojeće scenarije koje su napisali scenaristi.

Sporazum studijima također brani da sadržaj koji je kreiran putem umjetne inteligencije poput romana ili predstave koriste kao 'bazni materijal, a koji bi scenaristi onda mogli štrihati ili uređivati. Recimo, da je studijima omogućeno da se koristeći UI alate napiše scenarij od 100.000 riječi koji onda scenaristi trebaju 'samo' urediti, to bi se vrlo lako moglo iskoristiti za smanjenje plaća i honorara piscima i scenaristima, pa možda i za konačno izbacivanje pisaca iz priče. Mnogi ovu stavku opisuju kao 'ogromnu pobjedu' za sindikat.

Pobjeda i nastavak borbe

Međutim, holivudski nemiri nisu gotovi. Kao što smo na Radničkim pravima također pisali, u srpnju su i članovi sindikata Sag-Aftra, koji predstavlja oko 160.000 medijskih radnika, glumaca, plesača, pjevača, kaskadera i dublera, nakon neuspjelih pregovora također stupili u štrajk.

Uz glumce koji su još u štrajku, više od 100.000 radnika koji rade 'iza kamere', poput publicista, vizažista, kamermana, u New Yorku i Los Angelesu još se neće vratiti na posao. Jedine produkcije koje će se moći – zasad – nastaviti su one bez glumaca, poput kasnonoćnih programa Jimmyja Fallona i Stephena Colberta.

No, nakon velike pobjede pisaca i scenarista, i njihova borba dobiva na snazi, a pobjeda izglednija. Činjenica da pisci i scenaristi nisu odustali i posustali, iako su studiji očigledno ciljali na umaranje i iscrpljivanje članstva i resursa njihovih sindikata, sigurno može dati nadu i glumcima od kojih mnogi – kao što smo već isticali – jedva sklapaju kraj s krajem. Iza percipiranog glamura Hollywooda krije se radnička borba za opstanak i traženje poštene plaće za pošten rad.

Objavu ovog teksta podržala je Zaklada Rosa Luxemburg – Southeast Europe sredstvima Ministarstva za vanjske poslove Savezne Republike Njemačke.

Naslovna fotografija: Wikimedia Commons/Radnička prava
Tekst napisao/la:

Matea Grgurinović




    Preporučite članak: